Klasa:III B Cele: -doskonalenie umiejętności słuchania utworu poetyckiego, -kształcenie umiejętności prawidłowej recytacji wiersza, -wskazywanie w tekście fragmentów humorystycznych, -ćwiczenia w posługiwaniu się wyrazami dźwiękonaśladowczymi, -kształcenie dykcji i prawidłowej artykulacji, Metody:słowna, działania praktycznego, Formy:indywidualna,zbiorowa,grupowa,
PRZEBIEG ZAJĘCIA 1. Ćwiczenia oddechowe. Dzieci stoją w lekkim rozkroku, nabierają powietrze nosem, wolno wypuszczają powietrze ustami.
2. Ćwiczenia aparatu mowy: - „mówienie maską” głosek: ma, me, mo, mi, mu (pojedynczo, w grupach) , - wyraźne wymawianie głosek: ma, me, mo, mi, mu w czasie trzymania w ustach korka, - odgadywanie głosek z układu ust mówiącego.
3. Ćwiczenia dykcji. Dzieci bardzo wyraźnie wymawiają za nauczycielem wypowiedzenie: „Cesarz czesze cesarzową, a cesarzowa czesze cesarza”.
4. Wysłuchanie pięknej recytacji wiersza Juliana Tuwima pt. „Lokomotywa”.
5. Poznanie informacji ogólnych o autorze (wybrane dziecko czyta z encyklopedii).
6. Oglądanie ilustracji w książce Lokomotywa.
7. Ćwiczenia w rytmicznym czytaniu fragmentu tekstu. - Ciche czytanie fragmentu. - Indywidualne głośne czytanie tekstu. - Głośne czytanie parami. - Zbiorowe głośne czytanie.
8. Odszukiwanie czytanego fragmentu w całym tekście.
9. Indywidualne czytanie dowolnie wybranych fragmentów tekstu.
10. Analiza tekstu. - Wyszukiwanie i odczytywanie wyrazów, fragmentów, które: • oddają ruch maszyny, • ukazują ciężką atmosferę, gorączkę(wykrzykniki: buch...), • naśladują uderzenia kół o szyny(wyrazy dźwiękonaśladowcze-onomatopeje), • oddają ciężar i ogrom maszyny (epitety:ciężka, ogromna, tłusta), • porównują ją do innych przedmiotów (porównania do piłeczki, zabawki blaszanej). - Ukazanie fragmentów humorystycznych (co nas śmieszy, rozwesela). - Określenie nastroju. - Ustalenie tematu utworu O czym jest mowa w wierszu? (O maszynie, ruchu, pędzie).
11. Próba recytacji wybranego fragmentu.(chętne dzieci)
12. Zabawa „Pociągi” Klasę dzielimy na trzyosobowe grupy, które stają się pociągami. Na zmianę każda osoba jest kierownikiem, przewoźnikiem i zderzakiem. Jedynie kierownik ma otwarte oczy, zajmuje pozycję jako trzeci w grupie i kieruje pozostałymi dwiema osobami, które mają oczy zamknięte.
13.Wykonywanie lokomotywy jako elementu scenografii do przedstawienia „ Z poezją Juliana Tuwima za pan brat”. (praca w grupach): -wycinanie okienek w kartonach, -malowanie pudełek farbą emulsyjną, -wycinanie, malowanie kół,
14.Praca domowa (wybrane przez nauczyciela dzieci uczą się tekstu na pamięć).
Grażyna Droń, nauczyciel nauczania zintegrowanego |